Ut på tur!

Gutta på tur: Vi går Lanzarote rundt, 5.etappe

Tekst og foto: Terje Jansson
5. etappe: Avkjøringen til Tenesar -Famara, 21 km

Så var vi i gang igjen! Nå skulle vi gå fra avkjøringen ned til «den forlatte by» Tenesar til Famara på Lanzarotes vestkyst. Vi var seks mann: Asbjørn Fotland, Johnny Haga, Hans Laabak, Hans Langeland, Terje Nøttveit og Terje Jansson.

Vi begynte på 185 høydemeter, og gikk på fin grusvei ned mot havet på baksiden av landsbyen Tinajo. Her møtte vi blant annet en gjeter med fire hunder og en stor geiteflokk som var ute og gresset.
Vi møtte gjetere på vår vandring
Vi hadde nordavinden i mot oss, men det gjorde ikke så mye. Dette var et nytt terreng for oss alle, men for et fint turterreng!
Vi passerte et stort gult hus som var fraflyttet, og nærmet oss etterhvert La Santa by, der vi gikk på den lille strandpromenaden. Fire store fiskebåter var dratt på land. Vi lurte fælt på hvordan de får disse båtene på sjøen? Det blåser jo alltid her og det er store bølger.
Fiskebåter i La Santa
Neste mål var La Santa Sportssenter, et gedigent dansk anlegg med stor virksomhet. Det var sykkelritt ute i terrenget da vi kom dit. Det var stor aktivitet både i svømmeanlegget og i gymnastikkområdet, men vi hadde nok med vår egen trim!
Vi holdt varmen ved å gå videre!
Vi skulle et par kilometer videre til den lille byen Caleta del Caballo. Her var det nesten ikke ett menneske å se. En politibil passerte oss mens vi rastet,  og politimannen vinket hyggelig til oss der vi satt i le for vinden. Nå hadde vi gått vel 11 kilometer. Det er alltid godt med 15-20 minutters pause for å få fylt på litt energi.
Det er alltid godt med en liten rast!
Men dette var ikke noe hvilehjem, og vi måtte videre til Famara. Det var å gå på fine stier og grusveier ved havet hele veien. Etterhvert var det noen som hadde fått gnagsår under beinet, og en hadde vondt i en tå. Men det stoppet ingen.
De glade vandrerne vandrer videre…

Vi hadde også tid til å nyte de vakre blomstene langs stiene

Vi vandret inn i Famara by og fant en hyggelig uteservering, og gjett om pilsen smakte godt.

Vi hadde ikke før satt oss ned før en norsk dame kom bort og lurte på hvor vi hadde gått i dag. Hun kjente oss igjen, og fulgte reportasjene på Lanzaroteposten. Det var jo hyggelig!
Det smaker godt med litt væske etter 21 kilometer!
Mens vi satt der og nøt pilsen så vi bort mot neste etappe som skal gå fra Famara mot Teguise og videre mot militæranlegget på 675 meters høyde. Kanskje vi kommer frem til landsbyen Haria, men det er ikke sikkert.
Vi så på de bratte fjellsidene og lurte på hvilken trasé vi skulle velge. Uansett blir neste etappe den tøffeste hittil fra null meter og opp i over 600 høydemeter.
Data fra turen: Distanse, tidsbruk, kaloriforbruk. Imponerende!
Så kom maxitaxien og hentet oss og brakte oss sikkert hjem til Puerto del Carmen.
På fem etapper hadde vi nå tilbakelagt 90 kilometer.