Ut på tur!

Gutta på tur: Vi går Lanzarote rundt, 2.etappe

Tekst/foto: Terje Jansson
Forrige uke la vi ut på første etappe fra Puerto del Carmen til Femés. Les om den turen HER.
Gruppen som har bestemt seg for å gå rundt Lanzarote hviler imidlertid ikke på sine laurbær.

Tirsdag 8. januar var det klart for etappe to, fra Femés til Playa Blanca. Dette ble en etappe av en helt annen karakter enn det første etappen fra Puerto del Carmen til Femés. Da steg vi hele 580 høydemeter.

Vi skulle gå fra Femes til Playa Blanca
Turen ned til Playa Blanca ble hele 18,5 km. Det gikk mye nedover , men også den etappen hadde sine kraftige stigninger.
Denne gang var var vi seks mann: Hans Langeland, Johnny Haga, Terje Nøttveit, Asbjørn Fotland, Hans Laabak og Terje Jansson.
Gutta på tur tirsdag 8.januar
Fra Femés gikk vi straks inn i en kraftig stigning opp til et stort geitefjøs. Her var de opptatt med å mate geiter med mais. Vi var nå oppe på ca. 500 meters høyde. Herfra gikk det smale stier mot Playa Blanca. Det var bratte skråninger som gikk flere hundre meter ned, så det gjaldt å holde seg på stien.
Det gjaldt å holde seg på den smale stien…
Etter en stund kom vi til en ny geitefarm, og vi kunne se Playa Blanca i det fjerne. Der og da virket det ikke så langt, men vi skulle helt ut til kysten og forsere flere daler på vår vei.
I det fjerne så vi Playa Blanca…
Det var ikke mange turgåere å se her. En enslig ung dame passerte de « gamle kællane», men hun holdt et tempo som ikke passet for oss.
Det gikk stort sett nedover med noen få unntak, og etter to og en halv time skrek kroppen etter næring. Det var tid for å sette seg ned, nyte utsikten og spise matpakka. Små drikkepause hadde vi jo hatt; det er viktig på en slik tur.
Ferden gikk videre, og i det fjerne kunne vi se alle bilene som var på vei til Papagayo-stranden.
Vi gikk ikke helt ned til stranden , men tok en liten snarvei. Vi hadde gått 12-13 kilometer, og begynte å merke at vi hadde gått langt. Likevel var det et godt stykke igjen.
Det er ennå langt til mål…
Vi kom frem til det store hotellet Sandos Papagayo, og tok sikte på Rubicon Marina. Vel fremme her ble vi fristet med en øl i havnen,og vi lot oss ikke be to ganger. Gjett om den smakte godt! Vi hadde gått 16,2 km.
Men det ble en forholdsvis kort stopp; ølen smakte så godt, men den gikk fort ned.
Det smakte godt!
Neste mål var sentrum av Playa Blanca og vi gikk promenade bortover langs havet. Det er ganske langt, faktisk 2,3 kilometer, og vel fremme ved taxien i Playa Blanca sto måleren på 18,5 kilometer. De fleste av oss kjente det godt i bein og hofter.

Nå har vi på to etapper tilbakelagt bortimot 33 kilometer.

Neste etappe blir fra Playa Blanca, ut til fyret og videre langs havet forbi den store hotellruinen Atlanta del Sol og videre til det store saltanlegget Salinas de Janubio. Det blir en fin flat vandring langs havet.

Følg med på Lanzaroteposten for nye rapporter.